Reklama
  • Środa, 30 marca 2016 (15:05)

    Jak sprawdzić, czy sześciolatek nadaje się do pierwszej klasy?

To czas na ostateczną decyzję. Nasz ekspert podpowiada, jak sprawdzić, czy sześciolatek nadaje się do szkoły.

Reklama

Szkoły i przedszkola właśnie rozpoczynają rekrutację, a ty nadal nie wiesz, czy twój sześciolatek powinien iść do zerówki czy do pierwszej klasy.

Boisz się posłać dziecko do szkoły, bo myślisz, że w ten sposób zabierzesz mu rok dzieciństwa? Sprawdź, jak wyglądają zajęcia w szkole, do której miałoby chodzić twoje dziecko.

Jeśli dzieci przez większość czasu nie siedzą w ławkach, a program realizowany jest w dużej mierze poprzez zabawę, nie masz powodów do obaw.

Może martwisz się, że w zerówce dziecko nauczy się mniej niż w pierwszej klasie? Faktycznie, wiedza i umiejętności twojej pociechy mogą być mniejsze niż jego rówieśników, który poszli do szkoły. Nie oznacza to jednak, że sześciolatek, który rozpocznie naukę rok później, będzie sobie radził gorzej i ten poziom nie wyrówna się w niedalekiej przyszłości.

Decyzja o tym, w jakim wieku dziecko rozpocznie szkołę, musi być dostosowana do jego możliwości. Dojrzałość szkolną oceniamy, biorąc pod uwagę rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny i fizyczny.

Mały człowiek gotowy do podjęcia nauki w pierwszej klasie powinien rozwijać się w tych obszarach harmonijnie i nabyć określone umiejętności.

Daj dziecku do wykonania test dojrzałości szkolnej, który najlepiej pokaże, na jakim etapie rozwoju jest obecnie. Testy dostępne są np. w internecie. Jeśli coś cię niepokoi i nie umiesz jednoznacznie ocenić, czy twoja pociecha da sobie radę w szkole, zwróć się po pomoc do poradni psychologicznej.

Sprawdź, czy twoje dziecko to potrafi Oto kluczowe umiejętności, które powinno mieć dziecko gotowe do pójścia do szkoły.

✔ Skupienie uwagi na jednej czynności przez około 15 minut.

✔ Samodzielność w wykonywaniu prostych czynności (ubieranie się, zawiązywanie butów, spożywanie posiłków).

✔ Wykonywanie poleceń wystosowanych słownie przez rodziców.

✔ Płynne wypowiadanie się, umiejętność podporządkowania się zasadom.

✔ Umiejętność odnalezienia się w grupie rówieśników.

✔ Umiejętność narysowania postaci ludzkiej ze szczegółami (palcami, oczami, uszami) oraz szlaczków zawierających linie proste, łamane i pętle.

✔ Chęć zgłębiania wiedzy z interesujących tematów.

✔ Umiejętność skupienia się na treści czytanej na głos książki.

✔ Umiejętność podzielenia prostych wyrazów na sylaby.

✔ Orientacja w terenie (odróżnianie strony lewej od prawej).

✔ Umiejętność radzenia sobie z porażkami.

Kieruj się tylko dobrem dziecka, a nie tym, co robią jego rówieśnicy!

Show
Więcej na temat:sześciolatek | decyzja | skupienie | orientacja

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.